Ant Kartupėnų piliakalnio piliakalnio stovėjo Bisenės pilis (Bisena, Bisin), kurią 1283 m. žiemą sudegino Vokiečių ordinas, pirmoji kryžiuočių užpulta pilis Lietuvoje. Jurbarko rajonas. Jūratės Korsakaitės foto
Ruslanas Baranauskas humanitaras, www.voruta.lt
Kiekvienos šalies istorikui privalo rūpėti fundamentaliausi klausimai: iš kur mes atsiradome, kas tokie esame, kokias išvadas galime pasidaryti iš praeities.
Jeigu kalbėti apie Lietuvos, kaip etnoso, pirmapradį genotipą, būtina diferenciacija į tris aiškius segmentus. Didžiojo tautų kraustymosi laikotarpis, Lietuva iki baltų genčių jungimosi į bendrą politinį darinį, Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės egzistavimo periodas.
Taip pat skaitykite
Nuoseklius, konceptualius tyrimus sunkina šaltinių stygius ir socialinių antropologų išvadų, kodėl mes taip vėlai Europoje pradėjome fiksuoti savo istorinę atmintį, pateikimas.
Prancūzijos, Italijos universitetai kūrėsi X-XIa. sandūroje, o baltų gentys tvirtino piliakalnius, arba siekė hegemonijos šalia esančių kaimynų.
Šiame straipsnyje norisi reflektyviai paanalizuoti – kas buvo ta Lietuva viduramžių Europos politiniame žemėlapyje, ar visi atsakymai pateikti dėl Mindaugo karūnavimo datos, lokalizacijos vietos. Kokią išliekamąją pridėtinę vertę sukūrė mūsų vienintelis karalius Mindaugas?
Istoriografijos aspektai
Viduramžių epochos, arba moksliniame diskurse įvardinamu terminu „medievistika“, autorių yra nemažai. Visiškai pritariu profesorei Raimondai Ragauskienei, kad dažnai istorikams tenka pasitelkti rekonstrukcijos modelį, nagrinėjant sostinės, kaip kunigaikštystės domeno vaidmenį. XVII a. gaisrai, maskvėnų antpuoliai ir neišmatuojamos apimties vagystės, plėšimai, archyvų sunaikinimas, kuriuose aprašomas miestelėnų gyvenimas, jų verslas ir t.t. labai apsunkina atkuriamosios panoramos vizualizaciją.
Privalome remtis autoriais, kurie arba iš nuogirdų aprašinėjo lietuvių buitį, kovas su kryžiuočiais, arba viską pateikdavo tik per savo vertinimo prizmę. Tarkim, garsusis lenkų istorijos autorius Janas Dlugošas Griunvaldo, arba dar įvardinamą istoriografijoje Tanenbergo mūšį charakterizavo netgi pats negyvenęs šio esminio įvykio akistatoje. Gimė 1415 metais.
Sakyčiau kompetetingiausiai ikivalstybinį Lietuvos valstybės laikotarpį ir Mindaugo galybės juridinį įvertinimą aprašė tarpukario istorikas Zenonas Ivinskis knygoje „Lietuvos istorija iki Vytauto Didžiojo mirties“ (Roma.1978 m.). Nenuilstamas ir alinantis darbas po kruopelytę ištyrinėti kiekvieną šaltinį, jo fragmentą, citatą. Įvertinti tokie metraštininkai kaip Henrikas Latvis, Ipatijus, mūsų humanitarų, sulaukusių didelio pasisekimo – Konstantino Avižonio, kunigo daktaro Kazimiero Aloyzo Matulaičio, Vandos Sruogienės mokslinės studijos ir publikacijos.
Apie Mindaugą savo įžvalgas pateikė ir pirmieji Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės humanitarai mokslininkai kaip Motiejus Strijkovskis, Albertas Vijūkas-Kojelavičius. Simonas Daukantas išskirtinai nevengė įvesti į apibendrinimus emocinį foną, atvirai išreiškė empatiją lenkų bajorams, valdovams.
Dabar tai tai būtų traktuojama kaip mokslinės akademinės etikos pažeidimu ir galima, netgi rekomenduotina, tokio pobūdžio veikalų nerašyti.
Gausiausias žinias pateikė, faktologinę chronologiją, hipotezių gvildenimo procesą atliko, be abejo, Vilniaus universiteto profesorius dėstytojas Edvardas Gudavičius. Jis pateikė Mindaugo valstybingumo koncepcijos schemas, pasmerkė vokiečių feodalų žygius į baltų žemes kaip ištisų genčių fizinio sunaikinimo padarinius[1] „Kova dėl laisvės buvo reikšmingo šio laikotarpio įvykių ašis-Vokiečių ordinas priešiškumo Lietuvai įsikūnijimas“.
Kitas solidus proponentas akademikui būtų Lietuvos istorijos instituto mokslinis bendradarbis Tomas Baranauskas, suabejojęs liepos 6 datos autentiškumu. Apie tai kalbėjosi su Edvardu Jusiu kanale youtube „Neredaguota“ (htpps://Neredaguota. Mindaugo karūnavimas. 2021.07.07). Aiškiai įvardino, kad liepos 6-osios laimėjimas nėra ženklus, žinant, kiek žemaičių žemių dovanota Ordinui. Ar labai įvertina Kražių gyventojai 1253 metų ribą, kuomet jie perėjo Ordino dispozicijon?
Vertos dėmesio nagrinėjimo kontekste tokios knygos kaip Jono Totoraičio „Suvalkijos Sūduvos istorija“ (Kaunas. 1938. t.1). Išgrynintas jotvingių vaidmuo LDK žemių plėtimęsi į rytus. Juozo Stakausko knyga „Lietuva ir vakarų Europa XIII a.“ (Kaunas. 1935 m.) konfigūruoja geopolitinius procesus to meto Europoje; kaip centralizuotų valstybių kūrimosi eiga turėjo įtakos Lietuvos, kaip suvereno, statusui (Inga Baranauskienė. Tomas Baranauskas Arūnas Slapšys. “Viduramžių Lietuvos viešpačiai“. MELC. 2014 m.). Primena, kokie įtakingi buvo baltų genčių kunigaikščiai, žiemgaliai netgi turėjo išskirtinai narsų karalių Nameisį, kurie savotiškai laikė Lietuvos valstybę ir jos kūrėjus nuolatinėje rimties būsenoje, įtampoje, atvirai išreikšdavo nepasitenkinimus dėl bičiuliavimosi su kryžiuočiais ir jų pakalikais. Leonardas Grudzinskas knygoje “Rasti ir nerasti Lietuvos lobiai“. (V.1995 m.) irgi nesuabejoja baltų prekybiniais ryšiais su romėnais, tai patvirtina monetų lobių gausa. Sestercijos su imperatoriaus Vespasiano ir kitų valdovų atvaizdais saugomos Vilniuje, Nacionalinio muziejaus galerijose.
Europa Mindaugo valdymo kontekste 1236-1263 m.
XIII a. Europos politinis ir kartografinis žemėlapis tikrai nebuvo toks gausus valstybėmis kaip mūsų dienomis. Praktiškai jas galime suskaičiuoti ant abiejų rankų pirštų. Šventosios Romos imperija, Livonijos Ordino valstybė, Osmanų imperija, Kijevo Rusia, Rusios kunigaikštystės laisvieji miestai, mongolų totorių imperija, Lenkijos karalystė, Anglija, Prancūzija, vokiečių laisvieji prekybiniai miestai, ispanų, portugalų karalystės ir tas atšiaurusis vikingų piratų salynas.
Kiekviena valstybė gyveno savo uždarą efemerišką gyvenimą, per daug nesukdami sau galvos, kas vyksta aplinkui. Esminiu prioritetu buvo pagonybės židinių išnaikinimas Pabaltijyje, Prūsijoje ir krikščioniškos hegemonijos įtvirtinimas, prisidengiant misionieriškomis vienuolių misijomis.
Tuos nuolatinius kryžiaus žygius prieš eretikus pagonis paįvairindavo tik bažnyčių, mokyklų, vienuolynų, universitetų steigimas subyrėjusios po Verdeno sutarties 843 metais Frankų imperijos teritorijose.
1202-1204 metais Ordino riteriai sulygina su žeme Antikos tradicijas plėtojusią Bizantijos imperiją ir įkuria niekam nežinomą ir nereikšmingą Lotynų imperiją. Godumas vijo net link Tripolio, Egipto, Tuniso, tačiau nenumatyti klimato subtilumai Afrikoje numalšino naujų žygių ir pergalių alkį.
Anglai, prancūzai, vokiečių samdiniai teutonai už pasakiškus turtus ir kolonijines valdas uoliai talkininkavo jau nuo 1183 metų Pabaltijyje įsteigtam Dobrynės Ordinui skverbtis gilyn į baltų žemes.
Lenkijos karalystė su Boleslovu Narsiuoju ir kitais jo įpėdiniais iki Krėvos unijos akto 1385.08.14. dualistinio suartėjimo su LDK pati grūmėsi su kryžiuočių riteriais.
Su Kijevo Rusia Europa taip pat nepuoselėjo idealių santykių vizijos. Dėl visiško Rusios kunigaikštysčių politinio išprusimo ir vienybės stokos ją niokojo kas tik turėjo užgaidas. Mongolų totorių chanai sudegina Riazanę, Kozelską, 1240 metais Kijevą ir uždeda apie 250 metų trunkantį vergovės ir duoklės- jarliko naštos tarpsnį.
Rusų istorikai ir dabar savo istoriografijoje ciniškai įrodinėja, kad 1380.09.08. Kulikovo mūšis išsprendė visas negandas, susijusias su chanų antpuoliais. Deja, dar po šimto metų jiems pasisekė sudeginti Maskvos pakraščius ir patį Kremlių.
Anglijoje, Prancūzijoje grafai, hercogai, baronai valdė kaip atskiri kunigaikštukai, rinko mokesčius, kontroliavo muitų sistemą, karaliai jiems buvo kaip ir nereikalingi. Kaip žinia po to abi valstybės dar sumanė šimtmetį tarpusavyje pakariauti.
XIII a. juridiškai įformintas bažnytinis teismas-inkvizicija, nusistovi luominė visuomenė. Štai kokiame geopolitiniame verpete pradeda savo valstybingumą įtvirtinti Lietuva.
Mindaugo alternatyvos dėl valstybės raidos
[1] „XIII amžiaus pradžioje lietuviai nebuvo tokie vargšai ir skurdžiai, kokiais juos prieš pusę šimtmečio yra pristačiusi dalis senosios istorikų kartos“.
Ilgą laiką tiek mokykliniai vadovėliai, žmonių sąmonė buvo selektyviai įtikinta, kad maždaug kartu su Mindaugu ir prasideda Lietuvos kaip valstybės ištakos, pakilimai, klestėjimas ir t.t.
Niekas nebuvo girdėję nei apie Brunono žygius krikštyti pagonių, žiemgalius ir jų karalių Nameisį, kad 1219 metais Ipatijaus metraštyje akcentuojamas Lietuvos kunigaikščių sutartis su Voluine ir joje paminimas Rimgaudas, Mindaugo tėvas.
Pagaliau jau senovės Antikos civilizacijų autoriai kaip Herodotas, Tacitas, Jordanas, Teodoras Germanerikas ir kiti istorikai, keliautojai, vienuoliai mini aisčius, Svebų jūrą, skitus ir kažkur Europoje besidriekiančią Sarmatiją.
Į etnogezės tyrimų išvadas, insinuacijas nesileisiu, nes ne tam skirta ši mano tema, tačiau faktas yra paprastas ir nebanalus, valstybingumo apraiškos, diplomatija, savo sienų apsauga, piliakalnių įtvirtinimai buvo dar gerokai anksčiau negu iki Mindaugo valdymo pradžios.
Kaip galima logine seka, deduktyviai pasamprotauti apie romėnų gintaro prekybinį kelią Nemunu, Dauguva, Svebų jūra? Kas užkasė tokius kiekius romėniškų monetų lobių?
Vadinasi, tikrai nebuvo taip, kad staiga laukiniai, kailiniuoti, barzdoti lietuviai, numetę kuokas, gremžtukus, ietis, žeberklus, pasąmonėje be rikio, kunigaikščio, seniūno įsakymo nebūtų sutikę romėnų pasiuntinius, atvykusius prekybinių interesų vedami?
Nemanau, kad viskas klostėsi darniai ir harmoningai. Palemono legenda vėlgi tam tikrų aspiracijų suteikia, kad romėnai čia kurdinosi ne vienos dienos poilsiui. Galbūt vyko kažkokie susitarimai, derybos ir t.t?
Analogiškų derybų metu kaip tik išsaugojo savo galvas kuršiai, sumokėję išpirką vikingams, kad visiškai nesulygintų su pelenais Apuolės pilies 854 metais…
Taip pat slavų liaudies padavimai, sakmės turi užuominų, esą rusėnai kovėsi su jotvingiais, o šie mokėjo jiems duoklę. Kažkokių rimtų pagrindimų šaltiniais ir paliudijimais iš to meto amžininkų neteko surasti.
Baltų gentys taip pat suprato, kad vis tik reikia telktis bendroms pastangoms atsispirti prieš kryžiuočių karo žygių padarinius. Istoriografijoje mūsų žemaičiai įvardinami kaip tas pasitikėjimo, apsaugos garantas. Aišku po 1253.07.06. viskas pasisuko nenumatyta linkme, kaip žinia jie ir krikštijosi vėliausiai Europoje, Vytautui Didžiajam pasitelkus neordinarines priemones ir jėgą.
Karai, grobis, susitarimai, priesaikos buvo XIII a. vienijanti gija tarp visų šalių. Paskaičius vieno žymiausių XIX a. Lietuvos istoriko, didakto, publicisto Simono Daukanto veikalus, privalu juos konspektuoti, žymėtis faktologinę įvykių seką, kas su kuo kariavo, ką puolė? Lietuviai praktiškai kalavijais žvangino Rusioje, Gudijoje, grūmėsi su vokiečiais, totoriais, net ir lenkais Trajanovo, Voplaukio mūšiuose.
[2] „Žemaičiai apsidrasinę sukėlė vėl kariauną ir su savo karvedžiu Steksiu traukė į Padauguvį vokiečių kariauti“
Taigi iki Mindaugo aiškaus idėjinio lyderio, siuzereno, galinčio pasakyti „vyrai liaukimės švaistyti laiką, jėgas tolimiems žygiams, žiūrėkime, kad čia fiziškai naikinami nadruviai, sėliai, skalviai ir kitos gentys“, nebuvo. Tarpusavio kovos, rietenos tik stiprino Europos feodalų pozicijas plėsti kolonijinių valdų plotus.
Žodžiu, Mindaugas perima teisę kaip visaverčio Lietuvos šeimininko dėl didelio chaoso, susiskaldymo, tačiau didžiulio potencialo, stiprinti kariaunas perspektyvos.
1208 metais, pasak istoriko Zenono Ivinskio, vokiečių feodalai pradeda galutinai sutriuškinti sėlius, kad būtų galima padaryti užtvarą lietuvių atsakomiesiems žygiams prieš kalavijuočius.
1229 metais kalavijuočiai pirmąsyk pasisvečiuoja lietuvių žemėje Nalšioje. Deja, užmačios nebuvo įgyvendintos.
1236 metais žemaičių kunigaikštis Vykintas Saulės mūšyje likviduoja kalavijuočių atšaką su pačiu magistru Volkevinu ir riteriais. Šiems beliko šlietis prie kitos kryžiuočių atšakos, susivienyti į Livonijos ordino jurisdikciją ir tapti grėsminga jėga iki pat XV a. Nes, kaip žinia, Tanenbergo mūšis visiškos kryžiuočių grėsmės nepanaikino, tik užkardino tolesnę jų ekspansiją į slavų žemes. Lenkai beveik dešimtmetį dar vieni stengėsi išretinti Ordino gretas su jų rezidencija Marienburgu.
Taigi Rimgaudo sūnus prieš save turėjo keletą alternatyvų. Tapti išdidžiu, valdingu ir be didelių ceremonijų pašalinus oponentus, iš valdžios kelio perimti galią ir jėgą, leisti ir toliau egzistuoti atskiroms žemių konfederacijoms, kurios pačios ginsis nuo kryžiuočių agresijos, ar kaip tik tapti jų vasalu, tuo nepakenkiant nei sau, nei valstybės interesams.
Psichologinį valdovo portretą nupiešti visada yra sunku, kai jis pats nepalieka po savęs aktų, laiškų. LDK istorijoje pasiremiame tik Gedimino laiškais, Algirdo laiškais, Jogailos privilegijomis bajorais.
Galbūt verta patikėti Justino Marcinkevičiaus drama „Mindaugas“ ir pasiremti juodojo, baltojo metraštininkų žodžiais, lūkesčiais, tarsi priekaištais valdovui kam reikalingas krikštas, karūnacija, senųjų dievų pamiršimas, kad nesibaigia tarpusavio rietenos, sąmokslų kūrimo planai. Pašalinus giminaičius iš akiračio, atidavus valdyti gudų žemes, Mindaugas ramybės nepasiekė. Tiek Tautvilas, Erdvilas, Treniota, Daumantas griežė dantimis prieš Rimgaudo sūnų, nors kai kurie ir buvo patys apsikrikštiję. Tautvilas buvo pirmasis Rygoje pasikrikštijęs lietuvių kunigaikštis. Kas įdomiausia, kad Mindaugas tarsi kvietė visas gentis jungtis į bendrą politinį branduolį, tačiau kunigaikščiai vis tiek savo prestižą tarp savų giminaičių, karių turėjo. Galbūt pats Mindaugas įsijautė į karaliaus vaidmenį? Tas molinio puodo lipdymas minėtoje Marcinkevičiaus dramoje, jo sudaužymas ir simbolizavo trapumą, laikinumą, įspėjimą, kad po jo mirties prasidės nebevaldomi procesai. Kas, beje, iki Vytenio valdymo ir truko.
1260 metų Durbės mūšis Ordinui buvo išskirtinai skausmingas. Sukilo Herkaus Manto vedami prūsai. Bet vėlgi kur tuo metu buvo Mindaugas, Dausprungas ir kiti karingi vyrai? Ištiesta pagalbos ranka grumtis prieš kryžiuočius? Sugėdino prūsus, kurie irgi buvo susiskaidę į sembus, natangus, bartus ir siekė viršenybės prieš patį prūsų vadą, o po to jį išdavė, paliko vieną iki 1274 metų ginti laisvę ir garbę?
Energiją Mindaugas skyrė žemių prijungimui prie Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės. 1237-1263 metų tarpsnyje surengti net 33 karo žygiai prieš kaimynus rusus, lenkus. 1255 metais atgauta įtaka Polocke, prie Briansko, Černigovo. Tačiau tiek giminaičių, tiek kitų įtartina veikla užsiėmusių asmenybių veiksmų jis negalėjo numatyti, arba tam neturėjo pakankamo skaičiaus šalininkų. Danielius Voluinės – Haličo kunigaikštis drauge su totoriais puola jo valdas. Treniota į akis Mindaugui pasakė, kad tavo tėvas karalius Rimgaudas rodė priešiškumą kalavijuočiams, o tu su jais esi išvien. Nedaug naudos ir buvo iš 1261 metais nutrauktos sutarties su Ordinu. Durklai perverti valdovo krūtinę buvo išgaląsti. 1263 metais Treniota, Daumantas nužudo Mindaugą kartu su sūnumis Rukliu, Rupeikiu po nesėkmingo lietuvių žygio į Brianską. Morta, žmona, nujausdama artėjančią nelaimę, apsirgusi mirė 1262 metais, o ne nužudyta kartu su vyru, kaip būdavo rašoma senuose istorijos vadovėliuose.
Mindaugo karūnavimo lokalizacijos paieškos
Kur ir kada buvo karūnuotas vienintelis Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės karalius, išlieka interpretacijų faktoriumi. Apie tai rašė ir Zenonas Ivinskis dar tarpukariu.
Sėslumas jam nebuvo būdingas. Ar Voruta – dabartinės Vilniaus katedros vietoje – atsakymas be šaltinių pagrindimo. Ji galėjo būti medinė ir sudegti sąmokslo prieš Mindaugą metu 1263 metais. Viena pagrindinių jo buveinių galėjo būti Kernavė, esanti Aukštaitijos žemėje. Tačiau jo valdymas turi konjuktūrą su stačiatikių centrais, ypač Naugarduku.
Edvardas Gudavičius, išstudijavęs lenkų istoriko Julijaus Latkowskio darbus, linkęs lokalizacijos vietą laikyti būtent Vorutą, o datą 1253.07.06. Kaip beneficiją, dovaną popiežius Inocentas IV privalėjo gauti Kražius, Raseinius, Viduklę ir kitas žemaičių žemes, praktiškai vos ne trečdalį dabartinės Lietuvos teritorijos. Tokią prielaidą profesorius padarė svarstydamas per kiek laiko popiežiaus laiškai galėjo pasiekti sostinę. Apie 3, 4 savaites su karietomis gabenami.
O štai Istorijos instituto mokslinis bendradarbis daktaras Tomas Baranauskas linkęs karūnavimo dieną švęsti birželio 29 dieną, kuri sutampa su švento Petro, Povilo religine švente. Būtent taip elgdavosi kitų valstybių monarchai, kaip Karolis Didysis ir kiti, o vieta greičiausiai Anykščių rajono Palatavio dvaras, Palatavio piliakalnis. Galimai Mindaugas savęs karaliumi nevadino, karaliaus etimologija yra germaniška, nuo žodžio „kunig“ – karalius.
Analogas būtų Pilėnų mūšio lokalizacijos vietos radimas. Savo rašto neturėjome iki XVI a., Pilėnai, netgi pasak vieno žymiausių archeologo Gintaro Zabielos, yra išvestinis veiksmažodis – pilti, supilti. O kiek tokių sampilų, piliakalnių stūkso Lietuvoje? Užnemunėje ne viskas, ypač jotvingių valdose archeologinėse stovyklose ištirta, todėl ir klaidžiota ties Alytaus, Raseinių, dabar Šilalės rajono ribomis.
Mindaugo svarus palikimas ateities kartoms…
Mindaugas po mirties paliko valstybę, kuri jau tapo žinoma Europoje, kronikose, analuose, metraščiuose nusistebėta jų karingumu, kad ir neturint tiek žmogiškų išteklių, ginkluotės. Pasak viduramžių specialistės profesorės Raimondos Ragauskienės, jau mums nuostabą turi kelti 20 000 gyventojų sostinėje jos klestėjimo laikotarpiu. Vadinasi, XIII a. pradžioje apskritai jo pakraščiuose iki Gediminui pradėjus statyti pilį, įtvirtinimus, gyventa ne tiek ir daug žmonių.
Vienok Mindaugo pasiaukojimas dėl Lietuvos buvo jaučiamas nuolatos. Tas pats Gediminas nebuvo uoliu krikščioniu, Algirdas išliko ištikimas senųjų pagonių tradicijoms, su 40 žirgų ir buvo palaidotas tarsi koks krivių krivis, Vytautas Didysis taip pat tik ieškodamas pagalbos kovoje prieš pusbrolį Jogailą tariamai užmegzdavo kontaktus su Ordino magistrais.
Mindaugo valdos iki pat XVIII amžiaus pabaigos išliko Lietuvos valdovų dėmesio objektu, aišku, po 1569.07.01. Abiejų Tautų Respublikos sudarymo su Lenkija, Ukrainoje buvo juntama lenkų bajorų šlėktų įtaka, asimiliacinė politika, baudžiavinė priespauda. Kiek mums svarbu kalbėti apie Mindaugą, apie jį žinoti, be abejo, priklauso nuo mūsų pačių domėjimosi praeitimi, bazinių žinių lygio, kritiško mąstymo susiformavimo.
Išvados
Mindaugas buvo vienintelis LDK karalius iš kultūriškai, etnografiškai skirtingų baltų genčių sulipdęs savo dirbinį, pavadinimu valstybė. Kokia ji buvo, deja, sužinome tik iš istorikų veikalų, to meto šaltinių. Valdovas mums paliko iš amžinybės klodų turėti savo simpatijas, empatiją jo palikimui. Demokratija, deja, nekvepėjo nei vienoje Europos šalyje. Kovos dėl valdžios, intrigos, išdavystės – viduramžių akcentas. Neilgaamžiai buvo Viduramžių viešpačiai.
Šaltiniai ir literatūra
- Inga. Tomas Baranauskai. Arūnas Slapšys. Viduramžių Lietuvos viešpačiai. MELC.2014.
- Simonas Daukantas. Raštai. II tomas. Vaga. 1976.
- Edvardas Gudavičius. Mindaugas. LII. 1995.
- Leonardas Grudzinskas. Rasti ir nerasti Lietuvos lobiai. V.1997.
- Zenonas Ivinskis. Lietuvos istorija iki Vytauto Didžiojo mirties. Roma.1978.
- https://Neredaguota.2021.07.07. Tomas Baranauskas. Mindaugo karūnabimas.
- Juozas Stakauskas. Lietuva ir Vakarų Europa XIII amžiuje. Kaunas.1935,
- Jonas Totoraitis. Suvalkijos Sūduvos istorija. Kaunas. t.1. 1936.
[1] Zenonas Ivinskis. Lietuvos istorija iki Vytauto Didžiojo mirties. Roma.1978. psl.32.
[2] Simonas Daukantas. Raštai II tomas. Vaga.1986.124psl.
[1] Edvardas Gudavičius. Mindaugas.1995.psl.45.