J. E. p. Janosas Beresas (viduryje) su 1956 m. Vengrijos revoliuciją palaikiusiais (iš kairės): Antanu Staniuliu, Zigmu Tamakausku, Rimantu Matuliu ir Leonu Kerosieriumi. Vengrijos ambasados darbuotojų nuotr.
Zigmas Tamakauskas – 1956 metų įvykių Lietuvoje dalyvis, LŠS Vytauto Didžiojo šaulių 2-osios rinktinės Kultūros ir meno būrio šaulys, www.voruta.lt
Šių metų spalio mėnesio pradžioje gavau iš naujo Vengrijos Nepaprastojo ir įgaliotinio ambasadoriaus Lietuvoje J. E. p. Janoso Bereso pasirašytą laišką, kviečiantį dalyvauti 1956 metų Vengrijos įvykių ir jų atgarsio Lietuvoje vyksiančiuose minėjimuose Vilniuje ir Kaune. Laiške pabrėžiama, „kad vengrai šią dieną brangina ne tik dėl jos istorinės reikšmės, bet ir dėl nepamirštamos paramos, kurios sulaukėme iš drąsių lietuvių, inicijavusių solidarumo su Vengrijos revoliucija demonstracijas“.
Taip pat skaitykite
Lietuvių ir vengrų tautų bendravimą sieja ne tik 1956 metai, bet ir kiti prisimintinos istorijos tarpsniai. Šešioliktojo amžiaus viduryje LDK Žygimanto Augusto rūmuose Vilniuje tarnavo žymus vengrų muzikantas ir kompozitorius Valentinas Grefas Bakfarkas, 1576 m. vengrų kunigaikštis Steponas Batoras, vedęs Oną Jogailaitę, tapo Lietuvos ir Lenkijos valdovu. Vilniaus vyskupo jėzuito Valerijono Protasevičiaus iniciatyviniu prašymu, 1579 metais Steponas Batoras pasirašė Vilniaus universiteto įkūrimo privilegiją, atkariavo kai kurias Rusijos užimtas LDK teritorijas, priversdamas rusus pasirašyti taikos sutartį. Jis pripažino LDK savarankiškumą, lietuvių teises, įsteigė Lietuvos Tribunolą.
LDK, kaip politikas bei karvedys, garsėjo ir Vengrijos didikas Kasparas Bekešas, vadovavęs čia atvykusiai vengrų pagalbinei kariuomenei.
Mūsų simbolikos dvigubas kryžius istorine prasme taip pat sietinas su Vengrijos simbolika.
Atkūrus Lietuvai savo valstybingumą, diplomatiniai santykiai su Vengrija buvo užmegzti 1924 metais. Lietuvos interesus Vengrijoje atstovavo Vokietijoje rezidavę mūsų pasiuntiniai – žinomi mūsų krašto žmonės – teisininkas Vaclovas Sidzikauskas, Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras Jurgis Šaulys, pirmasis steigtos Lietuvos kariuomenės savanoris, vėliau – 1941 m. Birželio antisovietinio sukilimo rengėjas Kazys Škirpa.
Vengrų diplomatai Lietuvai rezidavo Taline ir Helsinkyje. Kaune veikė garbės konsulatas. Pažymėtina, kad pirmasis Vengrijos generalinis konsulas Lietuvoje buvo įžymaus mūsų lakūno ir aviacijos konstruktoriaus Jurgio Dobkevičiaus tėvas Jonas Dobkevičius, gyvenęs su savo šeima Kaune, K. Donelaičio gatvėje (dabar tame name įsikūrusi „Bernelių užeiga“, namą puošia atnaujinta Atminimo lenta).
Sovietinės okupacijos metais buvo nutrūkę ir abipusiai diplomatiniai santykiai. Šie santykiai buvo atnaujinti atkūrus Lietuvos Nepriklausomybę – 1991 m. rugsėjo 2 dieną. 2003 metais Vilniuje buvo atidaryta Vengrijos ambasada. Pirmasis jos ambasadorius – Sandoras Juhašas, o Lietuvos pirmuoju ambasadoriumi Vengrijoje buvo paskirtas garsus kardiochirurgas Jurgis Brėdikis, rezidavęs Čekijoje.
Į lietuvių kalbą išversta nemažai vengrų rašytojų kūrinių. Į vengrų kalbą išversti Kristijono Donelaičio, Vinco Mykolaičio-Putino, Sauliaus Tomo Kondroto, Justino Marcinkevičiaus, Vytautės Žilinskaitės, Romualdo Lankausko, Kazio Sajos ir kitų rašytojų kūrinių.
Mūsų Atminties vainike yra įsipynusi ir prieš 68 metus vykusi antisovietinė revoliucija Vengrijoje, prasidėjusi spalio 23 dieną studentų demonstracija Budapešte. Vengrų tauta su ginklu rankose sukilo prieš visą pasaulį siekiančią užkariauti – Sovietų sąjungą. Šiuos įvykius Vengrijoje palaikė ir to paties priešo pavergta Lietuva. Tai ryškiai atspindėjo įvykiai Kaune ir Vilniuje. Tų įvykių metu buvo pademonstruota lietuvių ir vengrų tautų vienybė trokštant vieni kitiems laisvės. Tada vienokiu ar kitokiu būdu bendrai kovota prieš tą patį sovietizmu pasivadinusį grobuonišką rusiškąjį imperializmą. Tuometinis Lietuvoje Visų Šventųjų vakaras, vadintas Vėlinėmis, tapo pasipriešinimo sovietiniam okupantui simboliu. Abi kovojusios už savo laisvę tautos, nugalėjusios tą patį priešą, sutraukė nelaisvės pančius.
Istorinė – lietuvių ir vengrų tautų tuomet parodytos vienybės atmintis liko gyva. Gyvi ir prisiminimai. Aš tada buvau Vilniaus universiteto antro kurso studentas. Gyvenome keturiese netoli Vingio parko vadinamajame Čiurlionio bendrabutyje. Daugelis iš mūsų turėjome jaunatviško idealizmo sparnus, didelį Lietuvos likimo rūpestį, stengėmės savo veikla ir įgytomis žiniomis išlaikyti jos gyvybingumą. Šiuos siekius palaikė savo dėstomomis paskaitomis patriotinės savimonės nepraradę mūsų iškilūs dėstytojai Zigmas Zinkevičius, Meilė Lukšienė, Vanda Zaborskaitė, Irena Kostkevičiūtė, Jurgis Lebedys, Jonas Dumčius, Juozas Pikčilingis, Vincas Urbutis ir kt.
Savo veikloje bandėme derinti įvairias veiklos priemones. Su kai kuriais studentais, sudarę slaptą patriotinės krypties būrelį, laiminant kunigui, davėme priesaiką Dievui ir Tėvynei Vilniaus Aušros Vartų bei Kauno arkikatedros bazilikos koplyčiose. Į pogrindinės organizacijos veiklą bandėme įtraukti ir rusų kalbą studijavusį, kaip mums tada atrodė, gana rimtą, mąstantį studentą Bronių Kuzmicką, bet jis, nurodęs kai kurias priežastis, prisidėti prie mūsų darbo galima sakyti sąžiningai atsisakė. Vėliau jis baigė filosofijos mokslus, prasidėjus atgimimui – įsijungė į Sąjūdžio veiklą, tapo Aukščiausiosios Tarybos (Atkuriamojo Seimo) nariu, Pirmininko pavaduotoju, filosofinių veikalų autoriumi. Savo parašytose knygose nagrinėjo lietuvių tautos savimonės, tautos kelio, jos kalbos, rašto ir katalikiškos minties raidos klausimus. Viename iškilmingame LR Seimo posėdyje teko su juo susitikti, labai šiltai ir draugiškai pasikalbėjome, prisiminėme tuos sūkuringus studentiškų metų laikus.
Stengėmės aktyviai dalyvauti ir atviroje studentiško gyvenimo visuomeninėje veikloje. Mūsų bendrabučio kambarys, nežiūrint, kad jame pasikabinome Rafaelio „Siksto Madonos“ reprodukciją, buvo įvertintas pavyzdingo kambario statusu. Prie durų buvo pritvirtinta lentelė „Pavyzdingas kambarys“. Tik vienas kitas užsukęs į mūsų kambarį „svečias“ pamurmėdavo, kad minėta reprodukcija kelianti nepageidautiną religinę nuotaiką… Kambario draugas Algirdas Vaitkus, turėjęs kurse didelį autoritetą, gražiai smuikavo, Adolfas Gurskis garsėjo savo poetiniu talentu ir gera dikcija, aš taip pat bandžiau mokytis groti styginiu instrumentu. Mūsų surengtose studentiškose vakaronėse skambėdavo lietuviškos dainos, poezijos posmai.
Malonu prisiminti, kad universiteto vadovybė patenkino mūsų prašymą, kuriame prašyta rusų kalbos discipliną nukelti į neprivalomų dalykų sąrašą. Pritarėme penktakursių Kazimiero Ambraso, Antano Tylos ir kitų bendraminčių parengtam prašymui, kad Respublikos vadovybė Vilniaus centrinei gatvei grąžintų Gedimino prospekto vardą. Kazimieras Ambrasas vėliau apsigynęs disertaciją, tapo humanitarinių mokslų daktaru, docentu, universiteto studentų mylimu dėstytoju, vertimo mokslo kūrėju, legendinės „LKB Kronikos“ ir „Aušros“ slaptu bendradarbiu. Baigęs pogrindinę kunigų seminariją, tapo iškiliu kunigu – jėzuitu, daugelio savo parašytų knygų autoriumi, žinomu žurnalistu, Vatikano radijo lietuviškų laidų vedėju, Lietuvos katalikų mokslų akademijos nariu. Antanas Tyla tapo įžymiu istoriku – profesoriumi ir akademiku, daug jėgų skyręs pateikti nesuklastotos Lietuvos istorijos puslapius.
Kai atsirado studentiškos kepuraitės, nutarėme paraginti studentišką jaunimą sekmadieniais sutartą valandą drauge viešai dalyvauti Mišių aukoje Šv. Mikalojaus bažnyčioje, parodant ištikimybę nepalaužtai ateistinių vėjų krikščioniškai pasaulėžiūrai, savo tautinei dvasiai. Bažnyčioje su dideliu dvasiniu pakylėjimu klausydavome tuometinės Konservatorijos talentingo studento Kastyčio Matulionio giedamų giesmių (už giedojimą bažnyčioje jis buvo pašalintas iš konservatorijos, baigė pogrindinę kunigų seminariją, tapo pasišventęs kunigas, legendinės „Kronikos“ leidimo talkininkas, sovietinių lagerių kalinys – kovotojas už Bažnyčios ir Lietuvos laisvę). Jo balsas, pragydęs galingu tenoru, suvirpindavo visą bažnyčią, paskatindamas susirinkusius dar arčiau glaustis prie altoriaus, prie amžinojo Gėrio šaltinio.
Per Velykas su būreliu studentų Kauno katedroje, apsirengę liturginiais drabužiais, dalyvavome velykinėje procesijoje. Gera buvo šioje šventovėje matyti ir kai kuriuos iš Vilniaus atvykusius mūsų dėstytojus.
Nepamirštamas ir neišduotas studentiškas Kūčių vakaras, kurį 1955 metais viename bute slapta parengė jau mūsų minėtas tuometinis lituanistinių studijų vyresniojo kurso studentas Kazimieras Ambrasas. Šio vakaro metu buvo prisimintas mūsų tautos dvasinės kultūros lobynas, papročiai, jame pakiliai sklaidė gyva patriotinė dvasia.
1956 metų Visų Šventųjų dienos išvakarėse surengėme nelegalią talką – sutvarkėme apžėlusius, neprižiūrimus lietuvių karių kapus Rasų kapinėse. Džiaugiausi, kad ir vėliau šį mūsų pradėtą Rasų kapinių tvarkymo darbą tęsė tame pačiame universitete fizikos mokslus studijavęs mano sūnus Gediminas, buvęs aktyvus šios mokslo įstaigos studentų kraštotyrininkų būrio narys, dar vaikystėje įgijęs idealizmo sparnus, patriotinį – savo tėvynės Lietuvos branginimo ir mylėjimo jausmą. Gediminas, būdamas paskutiniojo kurso studentas, žuvo neaiškiomis aplinkybėmis 1982 metais vykusioje kraštotyrinėje ekspedicijoje.
Su kauniečių jaunimo būreliu tokio darbo ėmėmės ir Kauno senosiose kapinėse. Sutvarkėme apleistus 1941 metų Birželio sukilėlių, lietuvių karių ir pažymėtus lėktuvų propelerių kryžiais lakūnų kapus. Matėme, kad šį mūsų kapinių tvarkymo darbą iš tolo sekė ilgais apsiaustais bešlitinėjančių čekistų akys. Vienas prisiartinęs paklausė, kas mums liepė tuos kapus tvarkyti. „Niekas mums neliepė, patys sugalvojome. Mums labai patinka lakūnai ir kareiviai…“ – drąsiai atsakė Danutė.
Kelios dienos buvo likusios iki Visų Šventųjų dienos vakaro – pavadinto Vėlinėmis. Vengrijoje vyko masinė antisovietinė akcija, aidėjo šūviai, iš vėliavų audeklo vidurio iškirpti sovietiniai simboliai: skylėtosios vėliavos tapo sukilėlių ženklu. Tautos valia prie valdžios vairo grįžęs politinių reformų iniciatorius Imrė Nadis skelbia Vengrijos neutralitetą, išstojimą iš sovietinio Varšuvos pakto, reikalauja iš šalies išvesti sovietinę kariuomenę. Kilusi Vengrijos revoliucija tapo laisvės viltimi visoms sovietų pavergtoms tautoms. Esant tokiomis aplinkybėmis surengėme studentiško jaunimo vakaronę universiteto Istorijos filologijos fakulteto didžiojoje auditorijoje. Prisirinko daugybė jaunimo. Iš anksto buvo numatyta kryptinga partokratų neiššifruota programa. Sklido lietuviškos dainos, sukosi poros. Numatytos pertraukos metu mūsų bendramintis Adolfas Gurskis raiškiai perskaitė iš neseniai išleisto Maironio raštų dvitomio „Jaunosios Lietuvos“ poemos šeštosios giesmės ištrauką „Jau slavai sukilo…“ Visi suprato, ką tai reiškia – solidarumas su Vengrijoje vykstančia revoliucija. Nutilus plojimų bangai, visi susikibę rankomis sugiedojome „Lietuva brangi“. Sklido kiti patriotiniai eilėraščiai, dainos, kalbėtojų žodžiai. Vienas iš kalbėtojų ragino visus susitelkti, kad susikaupusi potencinė energija virstų kinetine. Paslapčiomis raginome vienas kitą lapkričio 1 dienos vakare rinktis į Rasų kapines prie dr. Jono Basanavičiaus kapo.
Tuo tarpu partokratai nesnaudė – kūrė planus, kaip studentams sutrukdyti Visų Šventųjų vakare eiti į kapines. Intensyviau buvo verbuojami ir šnipai. Pakviestam į saugumą Adolfui Gurskiui teko aiškintis kaip jis išdrįso skaityti „buržuazinio“ poeto Maironio poemos, „aiškiai turinčios antitarybinę potekstę“, ištrauką. Paaiškinus, kad jis skaitė ne antitarybinį kūrinį, o tarybinės leidyklos išleistos knygos ištrauką, – tardytojas sumišęs padarė apklausos pertrauką. Matyt toks A. Gurskio paaiškinimas jam buvo netikėtas. Tikriausiai pasitikrinęs, kad tokia knyga tikrai išleista, grįžęs jau kalbėjo švelnesniu tonu, „patardamas“, kad vis tiek viešai tokio kūrinio daugiau neskaitytų….
Susirinkome prie dr. Jono Basanavičiaus, tapusio gyvosios Lietuvos laisvės simboliu, kapo. Kapas nušvito daugybės žvakių šviesos vainiku. Jį puošė atneštos įvairiaspalvės rudeninės gėlės, mano sudėti iš akmenėlių Gedimino stulpai, Trispalvės juostelės. Susirinko daugybė studentų iš Vilniaus universiteto, Dailės instituto, Konservatorijos, Pedagoginio instituto. Sklido patriotinio turinio eilėraščiai, kalbos, giesmė „Marija, Marija“, skambėjo Lietuvos himnas, sveikinantys Vengrijos revoliuciją žodžiai, Lietuvos laisvės šūkiai. Pasirodę milicijos būriai ir kareiviai stengėsi susirinkusį jaunimą išsklaidyti, neleisti žygiuoti link miesto. Kareiviams vadovavęs generolas net įstengė lietuviškai pasakyti keletą žodžių – eikite namo… Į kareivių ir milicininkų brutalius žodžius mes atsakydavome lietuviška daina ir šūkiais: laisvę Lietuvai, laisvę Vengrijai. Pralaužę atvykėlių užtvaras, nužygiavome iki Aušros Vartų. Čia mus pasitiko dar didesni represinės jėgos būriai. Pirmoje gretoje ėjusius kelis studentus pavyko jiems nutempti į greta stovėjusius uždarus sunkvežimius. Reikalavo išsiskirstyti. Jėgos buvo nelygios, vis gausėjo kareivių ir milicininkų būrių. Supratome, kad mums nepavyks įžygiuoti į miesto gatves. Prasidėjo derybos. Pavyko susitarti, paleidus tuos nutemptus į sunkvežimius jaunuolius. Matėme iš tolo savo darbą dirbančius fotografus… Išsiskirstėme būreliais. Po šių įvykių tuometinis Lietuvos „šeimininkas“ Antanas Sniečkus pareikalavo iš aukštųjų mokyklų pašalinti daugybę studentų vienokiu ar kitokiu būdu prisidėjusių prie vadinamos antitarybinės demonstracijos Rasų kapinėse. Šiam reikalavimui ypač pritarė universiteto karjeristinė partokratija – V. Kuzminskis, I. Zaksas, J. Bielinis ir kiti. Komjaunimo veikėjas Jonas Bielinis savo nuožmumu išgarsėjo ir anksčiau, kai vienuolikai savo kurso diplomantų parašė tokias charakteristikas, kad jomis vadovaujantis šie nebūtų gavę universiteto baigimo diplomų. Tada studentams daug padėjo Lietuvių literatūros katedros vedėja Meilė Lukšienė ir tuomet dirbęs dekanu E. Meškauskas, įmetęs į šiukšlyną tas J. Bielinio parašytas „komjaunuoliškas“ charakteristikas, turėjusias lemti tų studentų gyvenimo griūtį. Aš buvau apkaltintas „kontrrevoliucine veikla“, antitarybinės Vėlinių demonstracijos vienu iš rengėjų, buvo akcentuotas ir mano ant J. Basanavičiaus kapo sudėtas Gedimino stulpų ženklas. Pasirodė fakulteto sienlaikraštyje J. Bielinio parašytas straipsnis, kad „tokiems, kaip Tamakauskui tegul dega po kojomis žemė, kad ne vieta jiems būti universitete“. Šį straipsnį lyg turėjo paryškinti nupieštos užgaulios karikatūros, kurios savo tikslo nepasiekusios tik sustiprino mūsų studentišką dvasinę vienybę ir dar didesnį ryšį su patriotiškai nusiteikusiais dėstytojais. Kurse smerkiančių mane neatsirado. Partokratų organizuotame „svarstymo“ spektaklyje kai kurie kurso draugai – Valentinas Ardžiūnas, Algirdas Vaitkus, Leonardas Gogelis ir kiti išdrįso net ginti mane.
Brutaliems partokratijos reikalavimams atvirai pasipriešino tuometinis universiteto rektorius Juozas Bulavas jau prieš tai, tapęs rektoriumi, gerokai sulietuvinęs šios aukštosios mokyklos dėstytojų sudėtį ir patį universitetą. Tokiai rektoriaus nuostatai pritarė ir prorektorius Eugenijus Meškauskas – žinomas filosofas, skatinęs kritiškai plėtoti marksizmo principus, tyrinėjęs pažinimo ir mokslo metodologijos, ideologijos teorijos problemas. Esant tokiai sandūrai prorektoriaus E. Meškausko buvau pakviestas į rektoratą paaiškinti atvykusiems čekistams Vėlinių įvykius Rasų kapinėse ir mano dalyvavimo priežastį. Buvau jiems pristatytas, kaip sąžiningas ir geras studentas. Dalyvavimą tuose įvykiuose grindžiau savo religiniais įsitikinimais, kaltindamas atvykusių milicininkų ir kareivių brutalius užgauliojimus bei keiksmus. Sakiau jei nebūtų buvę šito – būtume taikiai ir išsiskirstę. Prorektorius E. Meškauskas padėkojęs tarė: „Matote – patys esate kalti, nereikėjo tos kariuomenės siųsti, o dabar norite apkaltinti studentą Tamakauską ir kitus antitarybine veikla…“ Supratau, kad tuometinis rektoratas stojo dalyvavusių Vėlinių įvykiuose studentų gynimo pozicijose.
Įdomus pokalbis vyko su tuometiniu Pedagoginio instituto studentu, jaunuoju rašytoju Kaziu Saja, jį pakvietus „pokalbiui“ į KGB rūmus. Rašytojas prisimena: „Kamantinėjo, kas mane suagitavo, atsakiau, kad visa grupė nusprendė eiti, kad agitatoriaus jokio nebuvo. Majoras pradėjo rusiškai tardyti: „Ką visi dainavote?“ Atsakiau, kad dainas, kurios dainuojamos per Dainų šventes. „Bet jūs dainavote, kad nuo rusų šalies juodi debesys ant Lietuvos ateina!“ „Ką? Neskiriate rusų nuo prūsų? – atrėžiau. – Čia kalbama, kad nuo prūsų šalies ateina kryžiuočiai. Tai mūsų klasiko Maironio eilėraštis.“ O jis ne tiek susigėdo, kiek supyko, kad taip atšoviau, todėl tardymas dar ilgokai vyko…“ [Žurnalas „Legendos“, 2020 m. Nr. 5 (44), 51 psl.]
Čekistinis universiteto sparnas nenurimo. Ypač aktyviai veikė Vytautas Kuzminskis, Jonas Bielinis ir Imrija Zaksas. Šių sovietinių veikėjų puolimo smaigalys buvo nukreiptas ir į patį rektoratą. To puolimo įtakoje „už netinkamą tarybiniam studentui elgesį ir drausmės pažeidimą“ man buvo pareikštas griežtas papeikimas ir nutrauktas stipendijos mokėjimas. Tačiau čekistiniam kompartijos sparnui tokia „švelni“ nuobauda nepatiko – buvo lyg spjūvis jiems į veidą. Tikėjosi, kad aš būsiu pašalintas iš universiteto. Ieškota progos naujam susidorojimui. Vis ryškiau kilo maskvietiškų „klapčiukų“ galvos, pradėta labiau sekti mąstančius žmones. Nerimą sovietinei valdžiai kėlė artėjanti Vasario 16-oji, kurios metu kasmet įvairiose Lietuvos vietose pasirodydavo antisovietiniai lapeliai, suplevėsuodavo lietuviška Trispalvė – mūsų tautinės gyvasties simbolis.
Vasario 16-osios naktį pasigirdo stiprus beldimasis į mūsų bendrabučio kambario duris. Jas atidarius, išvydome tris gana nesimpatiškus veidus ir lyg kažką gaudančius piktus žvilgsnius. Prisistatė esą saugumo darbuotojai. Jų atsineštame popieriuje buvo įrašyta mano pavardė. Tuojau pat vienas atvykėlis šoko prie mano lovos stovinčios spintelės, kiti du pradėjo naršyti kitoje spintoje esančias knygas ir paskaitų užraus. Marksizmo paskaitų užrašų sąsiuvinio aplanke buvau įsidėjęs lapą su poeto Bernardo Brazdžionio ir V. Mykolaičio-Putino sovietinius okupantus smerkiančiais eilėraščiais. Apsidžiaugiau, kai kratai vadovavęs čekistas G., pamatęs šio sąsiuvinio paskirtį, lyg „neliečiamą šventą daiktą“ padėjo į šalį. Tačiau rado tremtinių eilėraščių sąsiuvinį ir mano rožinį. Juos paėmė kaip „antisovietinės“ veiklos įkalčius. Buvau su gana ištaigiu sovietiniu automobiliu nuvežtas į „karališkų “ rūmų rūsius. Ten pradžioje patalpino į vienmetrinį „kambarėlį“, daugiau primenantį mažą sandėliuką ar spintą. Nesidžiaugiau jame oro pertekliumi. Duryse buvo įtaisyta apvali stebėjimo „akis“. Po kurio laiko uniformuotas sargybinis nuvedė į vadinamą “kratos“ kambarį, kur keli čekistai atliko ne itin malonią ir žeminančią žmogaus orumą procedūrą, apžiūrėdami ne tik prievarta nurengtą kūną, bet ir jo užpakalinėje dalyje esančią „antitarybinę slėpynę“… Buvo „ištyrinėta“ ir nurengtų drabužių kiekviena siūlė. Ištrauktą iš viršutinių kelnių diržą pasiliko „pasaugoti“.
Naujo „bendrabučio kambaryje“ buvau „apgyvendintas“ kartu su Dailės instituto komjaunimo sekretoriumi – studentu Arūnu Tarabilda, žinomos dailininkų šeimos atžala. Jis užėmęs institute aukštas ideologines pareigas, išdrįso aktyviai ginti nuo sovietinės valdžios susidorojimo Rasų kapinėse per Vėlines buvusius studentus. Atsitiko negirdėtas Sovietų sąjungoje dalykas – buvo panaikintas šios aukštosios mokyklos komjaunimo biuras, kaip nuėjęs „nacionalistine“ kryptimi. Komjaunimo biurui vadovavęs būsimasis dailininkas Arūnas Tarabilda atsidūrė čekistų naguose.
Teko patirti visas tardymo „gudrybes“, brutalų pasityčiojimą, mano galvos plaukų tvirtumo „patikrinimą“… Tardymui vadovavęs čekistas G., primindamas Vėlines, nėrėsi iš kailio reikalaudamas pasakyti – iš kur gavau tą vadinamą „antitarybinių eilėraščių“ sąsiuvinį. Dievas davė tvirtumo, nieko jie iš manęs neišgavo. Tuo pačiu nenukentėjo ir tų eilėraščių autoriai bei sąsiuvinio sudarytojas.
Mano tardymo procedūrą, kaip vėliau paaiškėjo, sekė ir pats fakulteto komunistų partijos sekretorius Imrija Zaksas. Tai rodo rašytas laiškas mano tėčiui. Jame veidmainiškai rašoma, kad jis norėjęs padėti sūnui. Tačiau sūnus „nė žodžio nesako, kas jam davė persirašyti represuotų žmonių antisovietinio turinio eilėraščius, jis atkakliai slepia savo bendražygius…“
Po kelių dienų grįžus iš „svečių“, lyg tolimesnį tardymą pratęsė tuometinis fakulteto dekanas, partinio biuro narys – kalbininkas J. Palionis. Jis vėl, kaip ir čekistai, prašė pasakyti to sąsiuvinio sudarytojo adresatą. Pagrasino: „jei nepasakysi – mesime iš universiteto…“ Aš jam atsakiau: „meskite, savo sąžine ir kitų žmonių likimu neprekiauju“. Netrukus buvo parašytas raštas universiteto rektoriui, kuriame nurodant kurse veikiančią „antitarybinę“ veiklos kryptį, „fakulteto dekanatas, partinė ir komjaunimo organizacijos prašo draugą Rektorių pašalinti studentą Tamakauską iš universiteto, o studentą Ardžiūną ir Vaitkų pervesti į neakivaizdinį skyrių, kad tuo būdu būtų užkirstas kelias žalingai jų įtakai“. Šį raštą 1957 m. kovo 9 d. pasirašė Istorijos-filologijos fakulteto dekanas Jonas Palionis, partinio biuro sekretorius I. Zaksas ir komjaunimo biuro sekretorius J. Bielinis.
Rektoratas šį kartą jau turėjo reaguoti. Išleistame rektoriaus įsakyme Nr. 161-st. rašoma: „Dėl nesveikų nuotaikų skleidimo Istorijos-filologijos fak. Lietuvių kalbos ir literatūros specialybės II k. stud. Tamakauską Zigmą s. Juozo, pašalinti iš universiteto nuo š. m. kovo mėn. 15 d.“. Tuojau pat buvau išsiųstas į sovietinius rekrūtus prie Uralo į užterštą radiacijos zoną.
Į tą pačią pauralės Zlotousto vietovę pasiuntė ir kurso draugą Algirdą Vaitkų, perkeltą drauge su Valentinu Ardžiūnu į neakivaizdinį skyrių. Panašaus likimo susilaukė ir kai kurie kitų aukštųjų mokyklų studentai. Buvo pakeista ir universiteto vadovybė, reorganizuota lietuvių literatūros katedra. Tačiau partokratams nepavyko sunaikinti jau nuo filomatų filaretų laikų universitete kilusios laisvės siekimo dvasios. Ji vis iškildavo įvairiomis formomis iki pat Lietuvos atgimimo.
Atgavus Lietuvai laisvę, teko susipažinti su kai kuriomis bylomis, susijusiomis su mūsų minimu laikotarpiu. Vienoje radau savo lituanistinių studijų draugo, nuoširdžiai tauraus ir poetiškos sielos kursioko Leonardo Gogelio mane ginantį drąsų laišką, adresuotą Vilniaus universiteto rektoriui, apibendrinantį tuometinę ne tik universiteto, bet ir kitų aukštųjų mokyklų būklę. Jame rašoma, kad „šalinami iš universiteto tokie žmonės, kurie nemėgsta veidmainiauti, drąsiai ir atvirai rodo savo įsitikinimus, universitete didvyriais jaučiasi tokie prisiplakėliai ir veidmainiai, kaip pavyzdžiui, II kurso istorikas Aleliūnas ir kiti. Jie siekia „šiltų vietelių“ komjaunimo biuruose ir panašiai…“
Toje byloje yra ir man skirtas L. Gogelio sukurtas eilėraštis „Pro Patria“.
Leonardas Gogelis, čekistams įskųstas jo kambario „draugo“ Mykolo Aleliūno, vien už savo atvirumą – buvo nuteistas ketveriems metams lagerio. Apie tai prieš kurį laiką rašė žurnalas „Ekstra“.
Malonu pažymėti, kad mano pateikimu dabartinio universiteto vadovybė, deja, jau iškeliavusiems į Amžinybę Leonardui Gogeliui ir Valentinui Ardžiūnui parašė simbolinius Vilniaus universiteto Atminties diplomus, kuriuos iškilmingoje aplinkoje atsiėmė jų artimieji.
1956 metų vengrų tautos sukilimo dėl įvairių priežasčių neparėmė užsienio didžiųjų valstybių vyriausybės. Atsiųsti sovietinių tankų vikšrai žiauriai sutraiškė Vengrijos revoliuciją. Statistiniais duomenimis žuvo apie 3 tūkstančius sukilėlių, tūkstančiai buvo sužeista, tiek pat tapo pabėgėliais. Buvo nužudytas ir Vyriausybei vadovavęs Imrė Nadis, norėjęs nuo Vengrijos numesti sovietinių pančių nelaisvę, šalį pasukti demokratijos linkme. Rusiškasis imperializmas, norėjęs neprarasti savo valdų, Vengriją paskandino kraujuje. Kraujuje jis dabar nori paskandinti narsiai kovojančią už savo laisvę ir ukrainiečių tautą. Tikime, kad to padaryti grobuoniui nepavyks.
Vengrija 1990 metais spalio mėnesio 23 dieną pirmą kartą oficialiai paminėjo vykusį 1956 metų Tautos sukilimą, virtusį Vengrijos nacionaline diena.
Dabar daug kas stebi dabartinės Vengrijos vyriausybės dviprasmiškumą. Prieš kiek laiko mes žavėjomės Vengrijos premjeru Viktoru Orbanu, siekusio savo šalį pasukti demokratijos, savo tautinių krikščioniškų vertybių, tautos orumo, savo kalbos, valstybės savarankiškumo elementų išlaikymo linkme. Jis už savo veiklą 2009 metais Lietuvos prezidento Valdo Adamkaus buvo apdovanotas Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino ordinu.
Tačiau pastaruoju metu nerimą kelia Vengrijos vyriausybės vadovo Viktoro Orbano politika, jo išvykos į Maskvą ir Pekiną, bičiuliškai spaudžiant rankas šių šalių diktatoriams. Matant tai, kai kam iškyla klausimas, ar verta mūsų šalyje minėti buvusius 1956 metų įvykius Vengrijoje. Šis klausimas lyg pretenduoja nutrinti tų įvykių esmę – vengrų, kaip ir lietuvių kovą dėl savo laisvės. Tai buvo šventa kova. Vengrijoje vykęs sukilimas stiprino ir mūsų tautos viltį išsivaduoti iš to paties, tiesa, kitaip pasivadinusio, rusiškojo imperializmo gniaužtų. Savo laisvės siekianti Lietuva palaikė vengrų tautos siekius. Tai parodė gyvi 1956 metų Visų Šventųjų dienos įvykiai Vilniuje ir Kaune. Taigi 1956 metų įvykius Vengrijoje ir Lietuvoje ne tik verta, bet ir reikia minėti. Jų negalima maišyti su daug kam nepriimtina dabartinės Vengrijos vyriausybės politika, atiduodančia pirmumą vien savo ekonominei naudai.
Lietuvių ir vengrų tautų draugystės atspindžius ir bendros kovos esmę, Atminties žiedus paryškino mūsų tautodailininkai Rimantas Zinkevičius, Vidas Cikana ir kiti sukūrę ir pastatę lietuvišką koplytstulpį su Rūpintojėliu Budapešto kapinėse, kuriose palaidoti žuvę sukilimo dalyviai. 2006 metais, minint Vengrijos sukilimo 50-ąsias metines, mūsų tautodailės žinomi meistrai Adolfas Teresius ir Rimantas Zinkevičius Budapešto Kerepešio kapinėse pastatydino savo sukurtą koplytstulpį nežinomose vietose palaidotiems 1956 metais vykusios revoliucijos didvyriams atminti.
2006 metais Lietuvos Respublikos Prezidentas Valdas Adamkus ir Vengrijos Prezidentas Laslas Šojomas Vilniuje prie Aušros Vartų sienos atidengė Atminimo lentą, kurioje lietuvių ir vengrų kalbomis parašyta: „Atmintiną 1956 metų Visų Šventųjų dieną Vilniuje, nepabūgus sovietų okupacijos, viešai buvo palaikyta Vengrijoje kilusi revoliucija. Garbė tiems, kurie parodė vienybę siekti Lietuvos ir Vengrijos Nepriklausomybės“. Atminimo lenta buvo įrengta taip pat Kauno Senosiose kapinėse, vadinamajame Ramybės parke. Abu prezidentai pasikeitė ir aukščiausiais savo šalių apdovanojimais.
Šiais metais 1956 metų įvykių minėjimas prasidėjo Vilniuje prie minėtos Aušros Vartų sienos įrengtos Atminimo lentos. Susirinko Vengrijos Ambasados darbuotojai ir nedidelis būrelis žmonių. Iš jų – keturi tų įvykių liudininkai ar dalyviai: Antanas Staniulis, Zigmas Tamakauskas, Rimantas Matulis ir Leonas Kerosierius. Nuskambėjus Vengrijos bei Lietuvos himnui, žodį tarė naujasis Vengrijos ambasadorius J. E. ponas Janosas Beresas, pažymėjęs to meto įvykių svarbą išsivaduojant iš sovietinės priespaudos, pasidžiaugė, kad tuomet lietuviai atvirai palaikė vykusią vengrų tautos kovą dėl savo laisvės, palinkėjo ir tolimesnės vengrų ir lietuvių tautų nuoširdžios draugystės, gražaus bendradarbiavimo, kūrybinio darbo vaisių.
Ambasadoriaus J. E. p. Janoso Bereso nuoširdų geranoriškumą, siekiant palaikyti bei plėtoti mūsų tautų draugystę, pajutome ir jo žodžiuose, pasakytuose per surengtus šventinius pietus. Pajutome iš Ambasadoriaus ir rūpestį dėl dabartinio požiūrio į Vengrijos vyriausybės vykdomą politiką. Jis paaiškino, kad tai lemia reikalinga diplomatija, dabartinė Vengrijos geopolitinė situacija, jos ekonominė būklė. Pabrėžė, kad Vengrija pagal savo galias daug prisidėjo ir prisideda prie Ukrainos ekonominės galios ir jos laisvės siekių palaikymo bei stiprinimo. Sakė, kad tiek vengrų, tiek lietuvių tautų požiūris į rusiškąjį imperializmą ir jo agresyvią grėsmę yra vienodas.
Padėkojome Ekscelencijai už jo nuoširdumą, už mielus žodžius, skirtus Lietuvai. Palinkėjome gražių darbo vaisių stiprinant mūsų tautų draugystę, palaikant gražių istorinių tarpsnių Atmintį. Asmeniškai padėkojau Vengrijos Ambasados darbuotojams už pareikštą užuojautą dėl mano sužadėtinės ir bendražygės Aldutės mirties.
Kaune 1956 metų įvykių minėjimas vyko jau pagal tradiciją Senosiose kapinėse prie įrengto memorialo spalio 24 dieną. Šiose kapinėse sovietinės okupacijos metais beveik kasmet vykdavo didesni ar mažesni žmonių antisovietiniai susibūrimai, prasidėję jau pirmaisiais okupacijos – 1940 metais lapkričio 2 dieną, kurią, kaip teigia istorikas Vytautas Jurkus, galima laikyti neginkluoto antisovietinio pasipriešinimo pradžia [Žurnalas „Legendos“, 2020 m. Nr. 5 (44), 46 psl.]. Ypač platų atgarsį turėjo čia vykęs, kaip ir Rasose, 1956 metų lapkričio 1 –osios vakaro susibūrimas, sveikinęs ir Vengrijoje vykusią revoliuciją, dabar įvardijamą Vengrijos Nacionaline diena. Šių metų minėjime, kaip ir Vilniuje, dalyvavo Vengrijos Nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius J. E. ponas Janosas Beresas, ambasados padėjėja Lina, konsulė Ilona Jočionienė bei kiti ambasados darbuotojai. Dalyvavo mokinių grupės su savo mokytojais iš Kauno Juozo Grušo meno bei Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazijų, Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio štabo viršininkas ats. mjr. Gediminas Reutas, jo pavaduotojas – Lietuvos laisvės kovų dalyvis d. vyr. ltn. Zigmas Tamakauskas, istorikas Rimantas Matulis, buvęs ilgametis Lietuvos sąjūdžio pirmininkas bei LR Seimo narys Rytas Kupčinskas, Lietuvos šaulių sąjungos nariai – profesorius dr. Algimantas Kurlavičius ir dr. Audrius Kopūstinskas, Kauno savivaldybės atstovas Gediminas Vasiliauskas, dar sovietinės okupacijos metais vykusių mūsų patriotinių renginių aktyvus dalyvis inžinierius Leonas Šidiškis su žmona ir kiti, saugojantys 1956 metų įvykių atmintį.
Minėjimą pradėjo savo įžanginiu žodžiu miesto ceremonimeistras Kęstutis Ignatavičius. Nuaidėjus Vengrijos ir Lietuvos himnams, susirinkusiems gražius žodžius pasakė kalbėjęs J. E. ponas Janosas Beresas. Vengrijos revoliucijos 68-ąsias metines savo kalboje sveikino miesto savivaldybės narys Gediminas Vasiliauskas. Prie memorialo buvo padėti Vengrijos ambasados ir Kauno savivaldybės vainikai.
Po pasakytų kalbų meninę programą pradėjo S. Dariaus ir S. Girėno gimnazijos atstovai. Pritariant gimnazijos devintoko Mato Ivanovo gitaros garsams, savo kūrybos patriotines eiles raiškiai paskaitė tos pačios klasės mokinė Emilija Voronenkaitė. Dainą „Rudens naktis sustojo“ padainavo abiturientė Miglė Šimukonytė. Jai elektrine gitara pritarė jos bendramokslė Augustė Kuconytė. Malonu pažymėti, kad skambant mokinės Augustės Kuconytės gitarai, į atlikėjų mokinių būrį darniai įsijungė ir gimnazijos direktorės pavaduotoja Deimantė Jankūnaitė savo dainuojama daina „Baltas brolis“.
Minėjime dalyvavęs Kauno Juozo Grušo meno gimnazijos 5-7 klasių mokinių vokalinis ansamblis, vadovaujamas mokytojos Aistės Juškaitės, padainavo Artūro Juknos sukurtą dainą „Vėl kyla paukščiai“.
Gera, kad savo tradiciją dalyvauti minint 1956 metų įvykius Vengrijoje bei jų atgarsius Lietuvoje, pratęsė minėtų gimnazijų vadovybių geranoriškumas ir supratimas ( S. Dariaus ir S. Girėno gimnazijos direktorė Dovilė Kaminskė, J. Grušo meno gimnazijos direktorė Undinė Diana Tumavičiūtė). Minėjimo meninę programą S. Dariaus ir S. Girėno gimnazijoje parengė Jūratė Ivanauskienė – matematikos mokytoja ekspertė ir Deimantė Jankūnaitė – gimnazijos direktorės pavaduotoja ugdymui, vokalinės studijos vadovė. J. Grušo meno gimnazijoje daug triūso parengiant programą įdėjo muzikos mokytoja Aistė Juškaitė.
Gaila, kad šį kartą minėjime negalėjo dalyvauti Generolo Povilo Plechavičiaus kadetų licėjaus auklėtiniai.
Minėjime dalyvavusius mokinius dosniai skanumynais apdovanojo geraširdis Vengrijos ambasadorius J. E. p. Janosas Beresas su savo palyda.
Mokinių dalyvavimas šiame minėjime ir svarbiausiai – pasirengimas dalyvauti, išmokstant vieną ar kitą programos dalį, geriau sužinant vengrų tautos kovos už savo laisvę istorijos žiupsnelį, jį sugretinant su to meto įvykiais Lietuvoje – tikime, kad ne vienam jaunosiose širdyse sukėlė kilnių jausmų dalelę, didesnę meilę ir savo kraštui. Tai buvo gyvoji patriotinio ugdymo pamoka.
Dabar dažnai kalbama apie pilietinį ugdymą mokyklose, nusiskundžiama, kad kai kurie šaukiamojo amžiaus jaunuoliai vengia atlikti karinės tarnybos, kad pilietinio ugdymo pamokos mokyklose esančios nuobodžios, neįdomios. Nuobodžios ir neįdomios todėl, kad jos dažnai būna dėstomos ne širdimi, o tik „popieriniais“ žodžiais. Vien kalbos apie pilietiškumą be patriotinio jausmo yra šaltos, nepasiekia mokinių širdžių, neugdo meilės savo dvasinei kultūrai, savo kalbai, savo Tėvynei. Pilietiškumas be patriotinio ugdymo jausmo yra tuščiaviduris vaisius. „Popieriniais“ piliečiais gali būti ir tie, kurių pilietiškumą lemia tik poreikiai, o širdyje visai nėra Lietuvos. Tai teko patirti ir man, būnant savo laiku Kauno savivaldybės Pilietybės komisijos pirmininku.
Minint 1956 metų įvykius Vengrijoje bei jų atgarsius Lietuvoje, prisimintini vengrų himno autoriaus Ferenco Kiolčėjaus žodžiai: „Siunčiu Jums žinią iš keturių žodžių, įrašykite juos giliai į širdį, išdeginkite savo atmintyje ir prieš mirtį perduokite savo sūnui kaip palikimą: Tėvynė – svarbiau už viską“.
Atsakyti