Doc. dr. Gediminas Kazėnas. Asmeninė nuotr.
Doc. dr. Gediminas Kazėnas, Vilniaus rajono savivaldybės tarybos narys, Mykolo Romerio universiteto docentas, www.voruta.lt
Pirmąją straipsnio dalį kviečiame skaityti ČIA.
Tęsiame panašių savivaldybių, tiek gyventojų skaičiumi, tiek ir geografine specifika (abi žiedinės savivaldybės), palyginimą. Šį karta apie dviračių takus. Kodėl tai svarbu?
Taip pat skaitykite
Šiuo metu Europos Sąjungoje (ES) didelis dėmesys yra skiriamas judumo politikai, tam yra numatomas ir finansavimas iš ES investicinių fondų !!! Tai ne tik „žaliosios“ politikos dalis, kuria yra mažinama automobilių daroma tarša, mažinami kamščiai miestuose ir netgi taupomas kelionės laikas, bet taip pat prisideda ir prie visuomenės sveikatingumo didinimo. Kaip pateikiama esinvesticijos.lt portale, Lietuvai 2014 – 2020 m. pagal priemonę „Darnaus judumo sistemų kūrimas“ buvo skirta virš 1 mln. eurų ir nereikalaujama jokio kofinansavimo !!!
Kai kuriose Europos šalyse dviračiai yra ypač populiari transporto priemonė, čia visų pirmą pagalvojame apie Olandiją, Skandinavijos šalis, Šveicariją. Dviratis yra ne tik ekologiška transporto priemonė, bet puiki laisvalaikio praleidimo priemonė, daranti įtaką žmonių savijautai ir sveikatingumui. Dviračių paklausa Europoje labai auga ir prognozuojama, kad nuo dabar parduodamų 20 mln. vnt, 2030 m. bus parduodama 30 mln. dviračių[1]. Kad Lietuvoje dviračiai darosi vis populiaresnė transporto priemonė ir jų paklausa auga irgi akivaizdu, o prekybininkai teigia nepamenantys tokios dviračių paklausos[2].
Vilniaus rajono savivaldybė pagrįstai didžiuojasi esamais kultūros objektais. Jų čia šiai dienai sutvarkytų ir parengtų turistams yra nemažai. Tačiau kita bėda, kad visi šie objektai, neturint nuosavo automobilio praktiškai sunkiai pasiekiami. Todėl ir jų lankymas nėra intensyvus. Net neabejoju, kad išplėtojus dviračių takų tinklą Vilniaus rajone, šių objektų lankymas gerokai padidėtų. Tai labai pagyvintų savaitgalinį, šeimyninį vilniečių turizmą į Vilniaus rajoną ir čia esančius turistinius ir kultūrinius objektus ir miestiečiai savaitgaliais mielai su šeimomis patrauktų dviračiais į aplink Vilnių esančias vietoves. Nauda būtų visokeriopa: suaktyvėtų Vilniaus rajono paslaugų sektorius (barai, kavinės, smulkūs prekybiniai taškai), kurtusi naujos darbo vietos, didėtų iš to pajamos į Vilniaus rajono savivaldybės biudžetą, galiausiai didėtų visuomenės darnus judumas ir sveikatingumas. Kad tai yra ypač aktualu, parodė karantinas ir jo metu išaugusi dviračių paklausa. Galiausiai taip būtų dar vienoje plotmėje išnaudotas sostinės kaimynystės potencialas, dėl ko Vilniaus rajono savivaldybė ne kartą yra sulaukusi pagrįstos kritikos.
Ką gi šiuo metu mes turime Vilniaus rajone. Gerai perkratęs savo atmintį galiu išvardinti tik kelis dviračių takus, kurie jungia su Vilniaus miestu: tai einantis palei plentą iš Vilniaus į Nemenčinę (bet jis yra įrengtas Lietuvos automobilių kelių direkcijos) ir kiti – iš Didžiosios Riešės ir nuo Bendorių į Vilnių. Pagal man iš Vilniaus r. savivaldybės administracijos pateiktą informaciją, šiuo metu įrengti dviračių takus numatoma Nemenčinės miestelyje, Pagiriuose ir vienas vienintelis esmingai reikšmingas objektas, tai parengtas planas jungiantis Rukainius su Medininkais, kuriam įgyvendinti dabar ieškoma finansavimo. Bus taip pat vystomi pėsčiųjų takai Juodšiliuose, Maišiagaloje, kuriais matyt taip pat bus galima naudotis ir dviratininkams. O juk būtų visai nieko, jei vilniečiai tuo taku pro Bendorius galėtų toliau nuvykti iki Maišiagalos, į Juzefo Obrembskio muziejų ir po to gal užsinorėtų ir papietauti „Grafo Dvaro“ kavinėje… Taigi, faktiškai Vilniaus rajone nėra jokios aktyvaus laisvalaikio praleidimo infrastruktūros, išskyrus tas vietas, kurios sukurtos Neries regioninio parko. O ir prie tų, kad jas aplankyti, saugiai gali nuvykti tik automobiliu.
Paanalizavus Vilniaus rajono savivaldybės neseniai patvirtintą strateginės veiklos planą (SVP) 2021 – 2023 metams matyti, kad šiai didelį potencialą turinčiai krypčiai plėtoti nėra praktiškai skiriama jokio dėmesio. Nors SVP, Susisiekimo ir gatvių apšvietimo infrastruktūros gerinimo programoje ir yra užsiminta apie dviratininkus ir netgi 03.01.04 uždavinys pavadintas „Sudaryti saugias sąlygas rajono keliuose, miestelių bei kaimų gatvėse pėstiesiems ir dviratininkams“, tačiau pasižiūrėjus tikslų, uždavinių ir priemonių išlaidų suvestinę, akivaizdžiai matyti, kad dviračių takai čia nėra minimi.
Palyginkime su Kauno rajonu. Kauno rajono savivaldybės patvirtintoje SVP, Kelių priežiūros ir viešojo transporto paslaugų įgyvendinimo programoje aiškiai yra išskirtas uždavinys „Įrengti darnaus judumo sistemų funkcionavimui būtiną fizinę ir intelektinę infrastruktūrą“ ir numatyta priemonė „Vystyti pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūrą“ ir pagal šią priemonę numatyta kasmet nuo 2021 iki 2023 metų įrengti po 3 kilometrus naujų pėsčiųjų ir dviračių takų, tam kasmet skiriant apie 250 tūkst. Eurų. Taip pat kasmet numatoma atnaujinti po 2 kilometrus jau esamų pėsčiųjų ir dviračių takų.
Apibendrinant. Grubiai skaičiuojant, Kauno rajono savivaldybė per tą laikotarpį parengia naudojimui apie 15 km. pėsčiųjų ir dviračių takų, tuo tarpu Vilniaus rajono SVP išlaidų suvestinėje apie dviračių takus net nėra užsiminta (tik šaligalvių ir apšvietimo įrengimas). Išraiškingiausias faktas turbūt yra kad, kai Kauno rajono savivaldybė darnaus judumo skatinimą yra išsikėlusi kaip atskirą uždavinį, tai Vilniaus rajono savivaldybės SVP net žodžio „judumas“ nerasta !!! Žodis „dviračių“ yra pavartotas tik 2 kartus. Manyčiau šių faktų pakanka, kad matytume, kad Vilniaus rajono vadovybė neturi jokios vizijos, kaip turėtų atrodyti rajono kultūrinis ir socialinis gyvenimas ateityje. Visas ligšiolinis muziejų ir etatų juose steigimas, kuomet nėra numatyta veiklos plėtros pritraukiant daugiau lankytojų, nekuria pridėtinės vertės ir tarnauja greičiausiai tik įdarbinant „savus“. O gal čia kaip tik to ir siekiama – toliau gyventi užsidarius savame gete ir bet kokia kaina išlikti valdžioje. Nes normalioje vakarų valstybėje seniai būtų nutiesti dviračių takai iš Vilniaus į Maišiagalą, Dūkštas (ir toliau į Kernavę), Medininkus, Lavoriškes, Jašiūnų dvarą.
[1] https://www.delfi.lt/verslas/verslas/baltik-vairas-regi-didziuli-dviraciu-trukuma-kainos-augs-norintys-isigyti-turetu-nelaukti.d?id=86837873
[2] https://www.lrt.lt/naujienos/verslas/4/1316562/dviraciu-pardavejai-tokiam-pirkeju-antpludziui-nebuvome-pasirenge; https://www.delfi.lt/verslas/transportas/tokio-sezono-dviraciu-verslas-dar-nemate-zmones-plusta-del-kompensaciju-taciau-renkasi-tik-tai-kas-liko.d?id=85486401;