M.Hallir ,,Vijokliniai augalai“. S. Daubaraitės nuotr.
Sofija Daubaraitė, www.voruta.lt
Balandžio 1 d. Vilniuje, Šv. Jono gatvės galerijoje, atidaryta 15-oji Baltijos šalių šiuolaikinės keramikos paroda ,,Pavasaris 2022“. Specialiai šiai šventei sukurtus darbus eksponuoja 60 Lietuvos, Estijos, Latvijos, Lenkijos ir Vokietijos keramikų.
Šios parodos kuratorius Juris Bergins ir organizatorė bei projekto vadovė Živilė Bardzilauskaitė-Bergins per parodos atidarymą sakė, jog keramikai susitinka ir eksponuoja savo darbus po dvejų pandeminės pertraukos metų, ir siaučiant karui. Bet menininkai nori tarti savo žodį ir parodyti, kad ne visada nutyla mūzos, kai griaudžia pabūklai.
Taip pat skaitykite
Parodos dalyviai. S. Daubaraitės nuotr.
Parodoje eksponuojami skirtingų kartų, skirtingomis medžiagomis ir technologijomis atlikti darbai. Įvairi ir tematika: gamtos motyvai, kurie neatskiriami nuo būties suvokimo ir išlikimo klausimo, žmogaus santykis su praeitimi ir dabartimi. Kaip parodos apžvalginiame tekste rašo L. Šatavičiūtė-Natalevičienė, ši problematika ypač paaštrėjo iškilus realiai grėsmei civilizacijos ir žmogiškųjų vertybių likimui. Parodoje autoriai eksponuoja po vieną darbą. Matome darbus autorių, kurie pirmą kartą dalyvauja parodoje, kiti laikos save lyg ir senbuviais. Štai keramikė iš Estijos Merikė Hallir šioje tradicine tapusioje parodoje dalyvauja jau penktą kartą, pateikdama vis naujus darbus. Šį kartą ji eksponuoja kūrinį, pavadintą ,,Vijokliniai augalai“. Lietuvos dailės akademijos absolventė Virginija Armona taip pat dalyvauja jau penktą kartą. Jos darbas „PoVasaris 2022, Sprogimas“ – akivaizdi aliuzija į dabar vykstantį karą, į būties trapumą. Pavasaris sprogsta žibuoklių žiedais – tai bombų sprogimai, o grįžę paukščiai – šių sprogimų aukos, kaip ir visa kita. Su šia diena susišaukia ir J. Bergins keramikos darbas ,,Diktatoriai.“
V.Armona. „PoVasaris 2022, Sprogimas“. S. Daubaraitės nuotr.
Keramika – tai sunki materija. Ja sunkiau išreikšti jausmus, subtilius dvasios vingius. Tačiau darbai liudija, kad šiuolaikinė keramika pajėgi materializuoti sudėtingas emocines, socialines, civilizacijos išlikimo problemas, filosofinę mintį.
Kaip kalbėjo projekto vadovė Ž. Bardzilauskaitė-Bergins, šios Baltijos šalių keramikos parodos siekia atskleisti, ugdyti gabius menininkus, kuriems dažnai nepelnytai vis dar neatveriamos durys į plačius meno vandenis. Laikas parodė, kad šis projektas išaugino ne vieną kartą keramikų, kurių daugelis yra laukiami tarptautinėse parodose ir pelno apdovanojimus.
,,Pavasaris“ siekia puoselėti baltiškąsias keramikos tradicijas, populiarinti Baltijos šalių keramiką, supažindinti su naujausiomis šios meno srities tendencijomis, stiprinti keramikų profesinius ryšius.
Manau, jog Lietuvos keramikai puoselėja didžiulę viltį kada nors turėti keramikos dirbtuves, kokias turi Estijos menininkai, kuriose galėtų plušėti ne tik Dailininkų sąjungos nariai, bet ir visi kiti, artimi šiai meno sričiai. Dabar mūsų keramikai dirba individualiai, išsinuomotose patalpose, o tai kelia daug sunkumų.
Sofijos Daubaraitės nuotraukos