Pixabay.com nuotr.
Dabartiniai Lietuvos senjorai dar prisimena laikus, kai turėti automobilį ir vairuotojo pažymėjimą buvo didžiulė privilegija. Šiandien atsisėsti prie lengvojo automobilio vairo jau svajoja beveik kiekvienas penkiolikmetis. Kadangi Lietuvoje apie 1,8 milijono žmonių turi vairuotojo pažymėjimus, nestebina, kad net mažuose šalies miesteliuose piko valandomis gatvės pavirsta į didžiulę automobilių jūrą. Taigi, kyla klausimas: kaip išsiruošus į kelionę nepasiklysti toje technikos jūroje ir vietoj malonių įspūdžių neparsivežti negatyvo ar net piniginės baudos už eismo taisyklių pažeidimus? Ką reikėtų žinoti prieš sėdant į savo automobilį ir kas galėtų būti šalies vairuotojo vadovas?
Juo galėtume pavadinti aistringą keliautoją ir lenktynininką Vitoldą Milių, pirmojo lietuviško „Vairuotojo vadovas“ autorių. Kaip teigia TopGear vyriausiasis redaktorius Renaldas Gabartas, šios knygos autorius pateikia atsakymus ir rekomendacijas, subrandintas įveikus šimtus tūkstančių kilometrų, pedantiškai išnagrinėjus, ko gero, visas įmanomas kritines kelionių situacijas, apibendrinus daugybės skirtingų šalių vairavimo kultūros ypatumus. Didžiulę vairavimo patirtį turintis V. Milius aiškiai ir visiems suprantama kalba pataria, kaip vairuoti automobilį, kad jaustumėtės užtikrintai ir saugiai.
Atsakymų į klausimą – kas galėtų būti šalies vairuotojo vadovas? – gali būti ir daugiau. Lietuvos vairuotojų vadovas galėtų būti ir oficialūs kelių eismo taisyklių leidiniai, vairavimo mokyklos vadovai arba aukštos kokybės internetiniai resursai.
Taip pat skaitykite
Nepaisant to, kad Lietuvos vairuotojams būdingas atsakingas ir griežtas požiūris į eismo taisykles bei saugaus eismo praktiką, jie dažniausiai pažeidžia greičio ribas, baudžiami už vairuojant naudojimąsi mobiliuoju telefonu. Todėl per metus Lietuvos vairuotojų baudų už KET pažeidimus suma gali svyruoti nuo kelių milijonų iki dešimčių milijonų eurų.
Logiška būtų manyti, kad pagrindinį eismo taisyklių pažeidimą – greičio viršijimą – išprovokuoja per pastaruosius dešimtmečius pagerėjusi kelių kokybė. Jie lygesni, labiau apšviesti. Ir ne tik tai. Stebime ir gatvėmis riedančius vis naujesnius automobilius, kurie suteikia sėdinčiam prie vairo didesnį pasitikėjimą automobiliu ir pačiu savimi. Todėl svarbu neužsimiršti prie vairo ir sekti savo važiavimo greitį. Kitu atveju baudos tikimybė – didžiulė. Tad, pasirinkimas – mūsų rankose!
Belieka patiems spręsti: tokiu būdu paremti valstybę, ar vis dėlto būti pavyzdingu vairuotoju ir piliečiu, kuris nepažeidinėja kelių eismo taisyklių. Kurias, beje, periodiškai reikėtų ir pasikartoti. Kaip ir saugaus vairavimo principus bei kelio ženklus. Be to, nedera nepamiršti, kad sėdintis prie vairo Lietuvos vairuotojai turėtų vadovautis ne tik saugaus vairavimo principais, laikytis kelių eismo taisyklių, bet ir gerbti kitus eismo dalyvius. Tik taip, tikėtina, likimas atitolins mus nuo nelaimių keliuose ir nemalonių pojūčių.
Atsakingas žmogus planuodamas savo dieną ar kelionę visada atkreipia dėmesį į paminėtus saugios ir malonios kelionės faktorius. Bet pasitaiko, kad skuba, neapgalvoti sprendimai, gyvenimo pagreitis ar kitos mus įtakojančios aplinkybės nulemia apgailėtiną galutinį rezultatą. Tokį, kokio nesitikėjome ir niekada nelaukėme! Tokį, kuris apkartina mūsų vairavimo biografiją!
Nors Lietuvos vairuotojai ir gali skirtis nuo kitų šalių vairuotojų savo kultūros ir eismo įpročių požiūriu bei automobilių naudojimo intensyvumu, tačiau, sutikite, vairuojami automobiliai nesiskiria. Kaip ir jų priežiūros rekomendacijos. Ką belaikytume Lietuvos vairuotojų vadovu, kiekvienas mums primins, kad mūsų automobilis visais metų laikais turi būti tinkamai paruoštas, kad saugiai mūsų ir kitų eismo dalyvių atžvilgiu galėtų dalyvauti eisme.
Pavasaris ir vasara vairuotojams nesukelia labai daug rūpesčių dėl automobilio priežiūros, tačiau žymiai daugiau dėmesio metalinis kelių „žirgas“ pareikalauja artėjant žiemai. Sėkmingam žiemos sezono įveikimui būtina užtikrinti, kad automobilis būtų pasirengęs šalčiui. Turima galvoje ne tik sausą ir šiltą automobilio saloną su švariu oro filtru.
Svarbiausia, kad aušinimo skysčio sistema būtų pripildyta antifrizo. Kitu atveju, paspaudus šaltukui variklis užšals. Žema temperatūra gali apsunkinti ir automobilio akumuliatoriaus veikimą. Tad šalčiausiomis žiemos dienomis, norint išvengti gedimų, būtina pasitikrinti akumuliatorių, o gal net jį pasikeisti.
Šaltojo sezono saugumui svarbu pagalvoti ir apie žiemines padangas, kurios garantuoja geresnį sukibimą su apledėjusiu ar snieguotu keliu. Reguliariai tikrinti padangų slėgį, kuris šaltyje vis sumažėja, būtina ne vien dėl jo įtakos transporto priemonės valdymui, bet ir dėl degalų naudojimo efektyvumo.
Nors vis dažniau girdime propaguojamą vairavimą be stabdymo, stabdžiai yra viena iš būtiniausių automobilio sudedamųjų dalių, o taip pat saugumo garantų žiemos kelyje. Kaip ir žibintai, langų valytuvai, nes žiema turi daugiau tamsaus ir drėgno paros meto.
Užuomaršų vairuotojų dėmesį verta atkreipti dar ir į tai, kad žiemos sezono metu, kad neužšaltų degalų tiekimo linija, degalų baką reikia laikyti bent iki pusės pripildytą. O kad neužšaltų langai ir matomumas būtų geras, privalu įsitikinti, ar tinkamai veikia automobilio šildymo sistema. Druska barstomi keliai neretai pažeidžia automobilio važiuoklę ir išorę, todėl, vengiant rūdžių, svarbu dažnai plauti automobilį. Salone susikaupusią drėgmę patartina šalinti sausesnėmis dienomis vėdinant automobilį, pasirenkant tinkamus kilimėlius.
Prieš sėdant prie automobilio vairo svarbu turėti ir tinkamus dokumentus: vairuotojo pažymėjimą, automobilio techninį pasą, draudimą, privalomosios techninės apžiūros pažymą. O dabar jau ir vairuotojo sveikatos patikros pažymą. Visus šiuos dokumentus patogiam radimui galite įsikelti į savo carOne programėlę. Tad, ne tik automobilio techninė būklė garantuoja saugumą, bet saugumą kelyje garantuoja ir vairuotojo sveikatos būsena.
Skeptikai šioje vietoje pastebėtų – senamadiška, vežiotis paminėtų dokumentų nebereikia! Nebūtina. Bet, jei norite sutaupyti savo ir kitų laiko, – patartina. Kol pareigūnai ieško šių dokumentų duomenų bazėse, ilgėja mūsų kelionės tikslo pasiekimo laikas. Sakoma, laikas – pinigai! Ne tik mūsų, bet šiuo atveju ir valstybės. Prailgindami paprastą formalumą prailginame ir pareigūno patikrinimo procedūrą, taip jam sukurdami papildomą darbo krūvį.
Vairuotojams kelyje, tuo labiau tolimoje kelionėje, gelbėja naudingos navigacijos programėlės, eismo prognozės, automobilio priežiūros programėlės ir saugaus vairavimo stebėsenos priemonės. Tereikia prieš išvykstant susiplanuoti kelionės maršrutą, pasidomėti planuojama kelione. Technikos mokslo naujovės ir įvairios programėlės rūpinasi vairuotojų saugumu ir komfortu kelyje, jei tik mes patys nepamirštame jomis pasinaudoti.
Paanalizavus Lietuvos vairuotojų vadovo temą suprantame, kad pagrindinis, kaip vairuotojų vadovo, prioritetas vis dėlto atitenka Kelių eismo taisyklėms, kurias būtina žinoti, jų laikytis, jomis vadovautis, sekti jų naujinimus. Tuomet kasdieninis vairuotojo kelias bus saugus.