Remigijus Venckus. My Love My Home. Vaikystė. Childhood-1. 2004-2023.80x60cm
www.voruta.lt
Vilniuje gyvenantis ir kuriantis Vilnius Tech (Vilniaus Gedimino technikos universiteto) profesorius dr. Remigijus Venckus po kelių metų pertraukos vasario mėnesį pristato dvi naujas savo sukurtų fotografijų parodas. Nuo 2023 m. vasario 3 d. iki kovo 5 d. Kauno rajono muziejuje (Pilies takas 1, Raudondvaris, LT-54127 Kauno r.) veikia menininko paroda „Architektūros tiesės ir kreivės“. Ekspozicijoje galima išvysti fotografijas, kuriose užfiksuoti skirtingi Lietuvos miesteliai ir miestai, menininką sudominę architektūros ir urbanistikos fragmentai. Vasario 16 dieną, Lietuvos Respublikos nepriklausomybės paminėjimui skirta paroda yra atidaroma Latvijoje, Jekabpils plyje – muziejuje (Jēkabpils Vēstures muzejs, Rīgas iela 216b, Jēkabpils, LV-5202). Paroda vadinasi „Mano meilė – mano namai“.
Ekspoziciją sudaro 23 metus kurtos dokumentinės nuotraukos. Kūrinius galima apžiūrėti iki kovo 19 d. Paminėtina, kad kovo 3 d. menininkas planuoja surengti dar vieną parodą iš ciklo „Architektūros tiesės ir kreivės“, tačiau joje bus eksponuojamos dar niekur nedemonstruotos Balkanų kraštus reprezentuojančios nuotraukos. Toliau kviečiame susipažinti su menininko parengtais naujų fotografijos ciklų aiškinamaisiais tekstais.
Paroda „Architektūros tiesės ir kreivės“
Retai susimąstome apie tai, kiek ir kokie vaizdai mus supa kasdienybėje. Savęs neklausiame apie tai, koks neišsenkantis vaizdų arsenalas mus pradeda atakuoti keičiant savąją ir net rutiniškai nuobodžią aplinką. Ne tik fiksuojame, kaupiame ir dalinamės tikrovės atvaizdais, bet taip pat juos prarandame, užmirštame, nebeprisimename. Visa tai nutinka dėl atvaizdų pertekliaus. Vizualinės aplinkos tarša mūsų dėmesį atitraukia nuo unikalios, mažiau fotogeniškos, bet reikšmingos pasaulio kaitos. Ieškome kažko, kas būtų tikroviškiau už tikrovę, unikalu ir perteiktų visą gyvenamąją realybę, kartu su garsu, liečiamais paviršiais ir net kvapais.
Apie tai, apie ką nesusimąstome, dažniausiai svarsto menininkai ir filosofai. Tikriausiai vedinas panašios pasaulio pažinimo strategijos, atsigręždamas ir bent fragmentiškai apžvelgdamas savo kūrybinį kelią pastebėjau, kad mane visada domino tai ką nuotraukose užfiksuodavau anksčiau, apie ką nesvarstęs užmiršdavau ir net neperžiūrėdavau; domina tai, apie ką nesusimąstome… Anksčiau sukurti atvaizdai atrodė neįdomūs, nuobodūs ir tik užimantys vietą. Šiandien į juos žvelgiu kitaip, pastebiu tai ko ankstesnis mano žvilgsnis visiškai negalėjo užčiuopti.
Rausdamasis po savo nuotraukų archyvą, komplektuodamas jas pagal panašumą, vietovę, techninį sprendimą ir nuotaiką pradėjau formuoti savitus, archyvą ir jo dekonstrukciją primenančius rinkinius. Regėdamas atvaizdus, bylojančius apie mano ankstesnes keliones ir aplankytus miestus, 2019-ais metais pradėjau kurti ciklą „Architektūros tiesės ir kreivės“. Prioritetu tapo fotografijos, kuriose užfiksuoti nereprezentatyvūs, nepuošnūs ir neatpažįstami architektūriniai miestų bei miestelių kraštovaizdžiai bei jų fragmentai. Tokiu būdu aš išsivaduoju iš turistinio žvilgsnio spąstų ir provokuoju žiūrovą kartu apmąstyti erdves, kurias formuoja pasikartojantys pastatų motyvai, aplinkos įspūdį suaštrinančios konstrukcijų tiesės ir kreivės. Vedinas šio tikslo aš gerokai mažiau skiriu dėmesio „superfilosofinei“ koncepcijai, bet daugiau – formai ir jos žaismui. Dėmesio centre aktualizuoju žaidimą vaizdu. Pirmiausia, fotografiją demonstruoju kaip pasakojimą vaizdu, o tik po to leidžiu jums kelti subtilius klausimus apie nuotraukų turinį, intuityviai vedantį link asmeninių įžvalgų ir interpretacijų.
Šis mano naujas kūrinių ciklas vienija fotografiją ir kompiuterinę grafiką. Apžvelgiant visą kūrinių kolekciją kyla dviprasmė asociacija. Vieną vertus, susidaro fotografijos nepakankamumo įspūdis. Antrą vertus, kompiuterinės grafikos elementai gerokai praplečia fotografijos, kaip vaizdais pasakojančios medijos galimybes. Remdamasis vaizdo komponavimo metodais, labiau taikomais grafinio dizaino lauke, plėtoju modulinio tinklelio komponavimo metodą ir jį dekonstruoju. Nors aš tokiu būdu fotografiją priartinu prie grafinio dizaino, o grafinį dizainą link fotografijos, tačiau nesiekiu sukurti vientisai ramų vizualinį pasakojimą. Man kur kas įdomesnis minties ir asociacijų bangavimas. Tad ir kviečiu jus skrieti šiomis bangomis lyg jūs būtumėte išprotėję banglentininkai, siekiantys pažaboti tą vienintelę ir įspūdingą viso gyvenimo bangą…
Paroda „Mano meilė – mano namai“
Dokumentika – tai ne tik faktų įrodymas, bet ir priminimas apie tai, kad nuo savęs nepabėgsi. Tikriausiai nėra menininko, kuris net režisuodamas situaciją fotoaparato spragtelėjimui, nefiksuotų natūraliai kintančios ir nutinkančios aplinkos. Toks esu ir aš. Iki 2013-ų metų nemažai sukūriau dokumentinių nuotraukų. Deja, jos buvo rodomos retai, arba tik kartais tapdavo eksperimentinių montažo kūrinių elementais. Nors sukūrimo metu kai kurios nuotraukos man atrodė nė kiek neįdomios, tačiau aš jų nesiryžau sunaikinti. Kaupiau, saugojau tiek skaitmeninėje laikmenoje, tiek juostoje, tiek spausdintiniame variante įamžintas akimirkas.
Šiandien, vartydamas anksčiau sukurtus atvaizdus, aš suvokiu, kad man pačiam yra akivaizdu, jog laikas dokumentinį kadrą paverčia ypatingu praeities liudytoju, kuris lemia nostalgijos ir ilgesio jausmų paaštrėjimą. Net jei nuotraukoje užfiksuotas „kitas“, nepažįstamas praeivis, vis tik jis tampa pasakojimo ašimi ne apie kažką, o apie mane autorių ir žiūrovą. Taip aš per fotografiją susigrąžinu ne tik praeitį, bet ir save patį.
Fotografijų ciklas „Mano meilė – mano namai“ (angl. ‘My Love My Home’) – tai lyg mano paties sugrįžimas į nuosavą praeitį. Kūrinių ciklą lėmė noras apmąstyti gana abstraktų reiškinį – Tėvynę. Ilgai mąsčiau, ką galėčiau papasakoti apie Lietuvą, o tiksliau apie savo Lietuvą? Kokia ji? Kuo ji yra išskirtinė?
Tik drąsiai galvodamas apie ją ir susikoncentruodamas į savo jausmus ir prisiminimus suvokiu, kad mano Tėvynė nėra nei valstybės herbas, nei vėliava. Mano Lietuva yra tik tas nedidelis žemės plotelis, kurį liečia basos kojos drėgną rugpjūčio pabaigos rytą. Mano Tėvynė yra mano Mamos šypsena ir bučinys į žandą atsisveikinant. Mano Tėvynė yra mano Močiutės rankomis surinktos braškės iš jos sodo; šuo kuris laksto kieme ir kiekvieną kartą nevaldomai džiūgauja išvydęs šeimininką. Tad aš ir kviečiu susitiksi su dokumentiniais kadrais, kurie, pirmiausiai, labai daug pasakoja man pačiam apie mane; antra, jie pasakoja apie Tėvynę kurią aš labai myliu. Aš dalinuosi su jumis ilgesio jausmu apie savo Lietuvą, kuri niekada jau nebebus tokia kokia buvo vakar, bet bus kitokia rytoj…
Plačiau apie profesorių
Prof. dr. Remigijus Venckus yra medijų meno ir kultūros tyrinėtojas, medijų menininkas. 2014 metais Vilniaus dailės akademijoje ir Lietuvos kultūros tyrimų institute apgynė humanitarinių mokslų daktaro disertaciją. Šiuo metu R. Venckus yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Fundamentinių mokslų fakulteto Grafinių sistemų katedros profesorius. Anksčiau dėstė Vytauto Didžiojo, Vilniaus, Kazimiero Simonavičiaus, Šiaulių universitetuose ir Vilniaus dailės akademijoje. Yra 20-ieško mokslo straipsnių, 5-ių mokslo pranešimų, skaitytų tarptautinėse ir 20-ies – respublikinėse mokslo konferencijose autorius.
R. Venckus kuria fotografijos meną tema – atmintis, laikas ir individuali patirtis bei vyriško kūno ir seksualumo interpretacijos. Surengė daugiau nei pusšimtį autorinių parodų Lietuvoje ir 10 užsienyje.
Lietuvoje Venckus yra žinomas kaip medijų kultūros ir meno kritikas, recenzuojantis šiuolaikinio meno parodas ir rašantis apie tapybą, fotografiją ir medijas. Jo recenzijose pristatomos parodos, vykstančios ne tik Lietuvoje, bet ir Danijoje, Lenkijoje, Rusijoje, Latvijoje, JAV ir kitose šalyse. R. Venckus yra 420 kritinių straipsnių apie meną ir kultūrą autorius.